От една страна, рисковете, свързани с различните видове транспорт, са несъизмерими. Кола, която преминава на червено, може да причини сериозни или дори фатални наранявания. От друга страна, велосипедистът е малко вероятно да причини същата степен на щети.
От 1982 г. велосипедистите в Айдахо могат да третират знака „СТОП“ като знак „п“, а червения светофар – като знак „СТОП“. Няколко американски щата (като Арканзас, Колорадо и Орегон) и страни, като Франция и Белгия, са приели подобни правила.
Важно е да се отбележи, че целта на правилото за спиране в Айдахо не е да легализира хаоса по пътищата. Велосипедистите все още трябва да отстъпват път на автомобилите пред тях на знаците за спиране, както и на пешеходците по всяко време, и могат да влизат в кръстовището само когато е свободно.
Правилото за спиране на Айдахо има три основни предимства.
Първо, правилото признава, че динамиката на колоезденето е фундаментално различна от тази на шофирането и следователно не може да се третира по същия начин.
Второ, правилото на Айдахо освобождава съдилищата и полицията от тежестта да налагат глоби.
Трето, ефективността на колоезденето зависи от поддържането на инерцията. Постоянното спиране напълно обезкуражава колоезденето, въпреки многобройните му ползи за здравето, околната среда и трафика.
Няколко емпирични проучвания показват, че въвеждането на правилото за спиране в Айдахо не води до увеличаване на пътнотранспортните произшествия.
Някои проучвания дори сочат леко намаляване на произшествията с въвеждането на правилото за спиране в Айдахо. Това се дължи на факта, че велосипедистите преминават по-бързо през кръстовищата, което намалява риска от сблъсък с автомобили. Освен това, шофьорите стават по-внимателни към движенията на велосипедистите.
Всъщност, по-голямата част от участниците в движението, както шофьори, така и велосипедисти, често не спазват стриктно знаците за спиране. Според проучване, проведено от Société de l’assurance automobile du Québec (SAAQ), само 35 % от шофьорите спират правилно. Също според SAAQ, само 27 % от велосипедистите заявяват, че спират напълно на задължителните знаци за спиране.
Накратко, приемането на правилото за спиране в Айдахо няма да доведе до хаос, а ще регулира вече съществуваща практика, без да застрашава обществената безопасност, противно на някои опасения. Велосипедистите, които рядко спират напълно, когато няма трафик, обикновено забавят преди да пресекат, защото са наясно с уязвимостта си.
От десетилетия нашите закони и пътна инфраструктура са проектирани предимно за автомобили. Много шофьори все още считат велосипедистите за опасни и се държат безразсъдно.
Важно е обаче да помним, че автомобилите са основната структурна опасност по пътищата ни и че велосипедистите всъщност са уязвими. Тази структурна опасност се е увеличила с разпространението на спортните автомобили (SUV) и пикапите, което повишава риска за пешеходците и велосипедистите.


